Direktlänk till inlägg 1 september 2010

Dagens ridlektion!

Av Louise Östergren Göransson - 1 september 2010 19:13

Japp, idag satte jag igång med lektionerna igen.

En tjej på 6 år kom till stallet med sin mamma vid 5 tiden. Vi började med att hämta Bella och tjejen fick hjälpa till att leda henne upp till stallet. Efter det borstade vi, kratsade hovarna och satte på hennes boots. Jag förklarade också hur man borstar och vad hästens fötter hette. Sedan det vanliga säkerhetstänket:

  • Sitt inte på knä nära hästen!
  • Gå inte nära hästens rumpa!
  • Hälsa på hästen innan du klappar!

Bella skötte sig toppen, trots att det var längesedan så små barn pysslat om henne. När vi ryktat och klätt på tjejen hjälm och säkerhetsväst bar det av på en ridtur barbacka i sommarhagen, upp och ner, skritt, trav. Det gick jättebra och alla kämpade på bra. Tillbaka till stallet, borsta och ge duktiga Bellan mat. Så ska tjejen rida på söndag nästa vecka igen.


Jag brukar alltid, alltid låta eleverna börja första ridlektionen barbacka, dock med en vojlock eller barbackapad att sitta på. Det spelar ingen roll om man är nybörjare eller erfaren.

  • Jag anser att man genom detta får den bästa balansen.
  • Är ett kvitto för mig och ryttaren, hur pass bra balansen är. Man kan inte lura sig själv som man kan i en sadel, när man har fötterna i stigbyglar.
  • Det är också lätt att få fula ovanor i en sadel när man inte hittat balansen ännu, man blir spänd och drar i sadelns framvalv. När du rider barbacka, kan du inte spänna dig. För då blir det ännu obekvämare.
  • Självklart ska man kunna rida i en sadel också. Det kommer automatiskt när man har en naturlig balans på hästryggen! =)
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Skapa flashcards