Direktlänk till inlägg 3 april 2011

Iakttagelse- eller hur det stavas?!

Av Louise Östergren Göransson - 3 april 2011 19:51

Det är väldigt intressant att studera hästarna när de är i hagen, vilka mönster som gömmer sig där. Jag har bäst lärt mig hästarnas kroppsspråk bara genom att sitta och titta på dem.

Detta är ett tips, ta en bra bok eller lite bra musik och en filt, sätt dig i eller utanför hagen och bara titta, njut och insup miljön. Du kommer snart märka vilken häst som bestämmer, hur de förflyttar sig, vad de gör, hur de signalerar fara, vilken häst som är den modiga-sociala-rädda-blyga. Bara genom att finnas där kan man dessutom få en djupare kontakt med just sin häst. Man behöver inte alltid klappa, gosa eller vara uppe i ansiktet på hästen. Tänk efter, hur hästar egentligen kommunicer sinsemellan varandra. Inte genom att klappa, ge godis inte ens med rösten. De kommunicerar med kroppspråket - det jag kallar horsemanship! Att lära sig "prata" med hästen, på hästens eget språk. Sedan är det klart man kan förstärka med godis, klapp och röst, det är bara en bonus. Men om du inte kan kontrollera dina rörelser och tajma dem med hästens har du inte mycket värt i ert förhållande. Det är oftast då det brukar gå snett, då problemen börjar komma. Varför går inte hästen in i transporten, varför blir den rädd för allt, varför kan jag inte rida ut själv etc. etc. Har du ingen bra kommunikation ifrån marken- hästens naturliga förhållning till varelser, så kan du aldrig få en bra kommunikation ifrån ryggen heller! Var anfaller rovdjuren- jo rumpan och ryggen. Där vi sitter och rider! Något att tänka på.


I allafall, i förmiddags prick klockan 10, när jag skulle hämta Bella i hagen för lektion, låg de så här och hade det mysigt.

 

Detta är något de gjort exakt kl 10 fyra dagar i sträck nu. Hm, har de en sådan exakt dygnsrytm? Vad tror ni?

Jag var ju tyvärr tvungen att störa:

 

Helst hade jag bara velat lägga mig där bredvid och bara mysa, insupa naturen och våren!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards