Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Tankegångar

Av Louise Östergren Göransson - 26 april 2011 17:09

Alltså, jag har funderat mycket på det här nu eftersom att Pim är som han är.


Hur gör ni när ni ska "hälsa" på en häst?

Gör ni er ens det besväret, eller tar ni bara på hästen grimman och går?

Hur berömmer ni hästen? Godis/röst/eftergift/kli?

Klappar ni hästen, när ni tycker eller "frågar" ni hästen först? Om ja, hur?


Detta är absolut inte för att kritisera, utan för att se olika sätt att hantera det här med hästens personliga sfär. Likaväl som er personliga sfär.


Låter ni hästen komma fram till er när som helst? Varför/varför inte?

Hur som helst? T.ex med sura öron?

Kräver ni att hästen ska vara uppmärksam på dig hela tiden, eller när?


Ta er jättegärna tid att svara!

 
 
Ingen bild

Janita

26 april 2011 17:40

beror lite på vad det är för häst. jag tror att jag klappar typ på halsen innan jag sätter på grimman. har tre olika sorters hästar i hagen och den ena får man vara konsekvent emot och inte låta gå fram hur som helst - hon är ganska dominant- Stoppar henne ett par meter framför mig och Jag går sen fram till henne. Släppte inte in vem som i hagen som jag misstänkte skulle backa ett par steg när hon kommer fram. Nu idag är väl "problemet" mindre,det var mera när hon var unghäst och "testade" sin roll i flocken, men jag tänker mig för lite ändå...

Louise Östergren Göransson

26 april 2011 20:15

Mycket kloka tankar! Ungefär så tänker jag me, tack för att du delade med dig!

 
Ingen bild

Emma Franzen

26 april 2011 22:28

Jag hälsar alltid! Går fram tills hästen ser att det är den jag vill ha tag i, backar 2 steg tills hästen kommer till mig och smeker på halsen innan. Jag ger alltid eftergift och smeker på halsen som belöning, använder också rösten. Med unghäst kan jag även ge godis ibland. Jag låter aldrig en häst med ögonen bakåt komma fram till mig, utan stampar till i marken, visar min zon, och väntar på att hästen visar posetivt intresse för mig och bjuder sen in. Jag kräver inte alltid fullt fokus, men vill att hästen ska vara med i leken och inte gå runt loj. Jag vill att den har fokus på mig främst om jag ber den om något och kan stampa till i marken om uppmärksamheten inte finns. När jag inte arbetar med hästen och den tex betar, behöver den inte ha mer fokus än att den vet var jag är, och att den är uppmärksam om jag vill ha kontakt. Annars inte mycket. Hoppas detta räcker. :-)

Louise Östergren Göransson

27 april 2011 09:20

Mycket intressanta och kloka tankar, men hur hälsar du då? Rösten? =)Hur ska man göra för att förtjäna hästens uppmärksamhet, eller är det bara något den "ska" göra?

 
MiaSwing

MiaSwing

27 april 2011 12:13

Håller med om allt som står och att man anpassa sitt beteende efter situation och häst. Men jag fastnade för det sista du skrev där Louise.
"Hur ska man göra för att förtjäna hästens uppmärksamhet". Kanske det vore spännande att tänka tvärtom? Vad ska hästen göra för att förtjäna MIN uppmärksamhet...Hmmm - undrar vad som kan hända då :)

http://miaswing.blogg.se

Louise Östergren Göransson

27 april 2011 20:45

Absolut, du är så klok, så klok..nu måste ju mina hjärna spinna vidare på detta! Sen tycker jag att "min" frågeställning är viktigare, eftersom att vi tvingar hästen att umgås med oss och inte att hästen tvingar oss. Sen är det helt klart en bra synpunkt så att det blir en tvåvägs kommunikation istället för envägs..
Sen kan man använda sig av "din" fråga för att förbättra sig själv hur man ska få hästen att vilja förtjäna min uppmärksamhet. Lite som en cirkel- det jag gör påverkar hur hästen gör- det hästen gör påverkar hur jag gör. Spegling helt enkelt =)

 
Ingen bild

Emma Franzen

27 april 2011 16:28

Jag hälsar med utsträckt arm, pekande neråt och rösten. Jag tycker att hästen ska ha lite egen fokus, som tex att han inte går på mig, men sen behöver han ingen mer fokus än att han reagerar på tilltal. :-) för att förtjäna fokus försöker jag att göra övningar som hösten förstår och har koll på, alltid något att göra så länge han inte betar som belöning. Då behöver han inte ha mer fokus än att han vet var jag är, likaväl som att jag vet var han är. Ja.. Vet inte hur mer jag kan förklara. :-)

Louise Östergren Göransson

27 april 2011 20:40

Då förstår jag. Håller verkligen med om detta att göra övningar som hästen förstår/känner igen. Sen tycker jag hästen ska ha fokus på mig (om jag nu förtjänar det) tills jag säger till att den får göra något annat t.ex gå å beta. Om hästen inte har fokus trots att jag gör en övning den känner igen och den tycker är roligt. Kanske man ska ta en paus och fundera lite på varför hästen inte är intresserad av en. Du är ju en så klok person, så hur ser du på det här med att göra saker som hästen tycker är roligt för att på så sätt förtjäna fokus? Eller ska hästen ha fokus även om man tjatar med samma övningar dag ut och dag in? =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards