Direktlänk till inlägg 3 maj 2011

Ridning i halsring

Det här börjar bli drygt. Har inte fått jobb varken igår eller idag, skönt att vara ledig, men oh, så fattig jag kommer bli! Ska snart till skolan för att plugga matte och efter det ska jag till stan för att fixa pass inför resan till Turkiet, mumma! Så idag blir det nog inte så mycket hästar, dessutom ska Pim vila eftersom att veterinären var här igår och gav honom den andra vaccinationssprutan.


Nu till rubriken, ridning i halsring.

Jag och Lollo tränade mycket på det förut, vi kunde till och med rida ut i alla gångarter i bara halsringen och det var inga problem. Sedan har det bara inte blivit av, sen Pim kom. Men igår när han ändå skulle vila, tog jag tag i det igen.

Mamma gick med, med Bella och Pim som sedan fick gå lösa. Jag började värma upp ifrån marken, tänkte att det är bra så hon är med mig psykiskt om jag nu inte skulle ha så mycket att säga till om. Jag började med att flytta Lollos bak och framdel, backa henne och se om hon var villig att följa mig utan att jag tog i repet. Det var hon, så efter det longerade jag lite i alla gångarter. Även detta funkade fint och gamla tanten var på ett riktigt bushumör

     

Sen hoppade jag upp och nu fick det antingen bära eller brista. Av med grimma och tyglar och på med en smal rem runt halsen. Vi började med att stillastående flytta framdel och bakdel från ryggen och backa. Allt gick så lätt, så lätt. Fiina häst! Efter en stunds avcheckning så började vi trava lite, oj, vad skumpigt, haha, kunde knappt sitta kvar. Lollo föll in i galopp flera gånger istället, mycket bekvämare för henne än traven med en skumpande klump på ryggen. Vi red även mönstret åttan runt två stenar där hoon i mitten skulle stanna och fick äta lite gräs. Det gav klar effekt, för efter några gånger i varje varv visste hon precis vart hon skulle- till mitten och käka såklart.

 

Bustanten

         

Efter passet på lite drygt en halvtimme, begav alla sig till vattnet, men nu tog jag på grimman, ville inte riskera att tappa kontrollen i det iskalla vattnet. Pim gick lös hela tiden och han som skulle ta det lugnt, sprang runt och utforskade varenda liten vrå som en tokstolle. Jaja, vad kan man göra, kan ju inte direkt hindra honom från att springa i hagen heller. Väl i vattnet skvätte Lollo så mycket med sina framben, så jag var helt dyngsur in i skorna och upp till knäna, men kul var det!

     

Jag måste verkligen rida i halsring oftare, det är en sådan cool känsla och man blir tvungen att hålla koll på sin kropp och sina hjälper eftersom att det är det enda man kan styra med. Mycket nyttigt! Ett test för att se om man rider med vikter och säte eller om man rider alltför mycket med hand och tyglar. Om ni inte har testat gör det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards