Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Elände

Okej, dags att svälja sin stolthet och berätta att det inte gick bra alls med Pim igår!


Allt började bra när jag var ute med honom på promenad. Vi gick upp i kohagen, där det finns många härliga backar och nerfällda stockar och började arbeta lite på lång lina. Jag skickade honom över en stock flera gånger och varje gång han hoppade fint utan att dra iväg, fick han äte gräs som belöning. Detta var en mycket bra övning, för sedan hoppade han stocken om och om igen, till och med i galopp. Allt utan att dra iväg det minsta som han brukade göra förut. Allt bra så långt. Gjorde också lite sideways över en stock och detta gick också fint!


Eftersom att han nu var så lugn (trodde jag) tänkte jag att vi skulle öva lite uppsittning. Så jag hoppade upp på en sten och sidepassade honom emot stenen. När han väl stod fint på plats, började jag klappa honom överallt och hoppa lite upp och ner, för att se hur han reagerade. Ingen reaktionen och jag tyckte han såg avslappnad ut. Visst han tuggade inte eller sänkte huvudet, men ögonen såg fina ut. Så efter att jag bytt sida och gjort om proceduren där, hoppade jag sakta upp. Han vände på huvudet för att se vart jag tog vägen och när han sänkte huvudet tänkte jag precis hoppa av.


Sen vet jag inte vad som hände..han hoppade typ framåt i galopp med några bocksprång, jag blev avslängd och när jag var i luften vände han på kroppen och sparkade mig rakt på näsan. Pim sprang iväg och jag låg på marken med näsblod och en sträckt ljumske. Som tur var, var mamma och Linnea med och kunde assistera. Ajajaj, näsan mår idag bra men ljumsken är stel.


Jag kan inte skylla på Pim, även om jag var arg som ett bi på honom efteråt. Han handlar bara efter hur jag agerar och om jag inte kan få honom att slappna av både mentalt och fysiskt är det inte så konstigt att han slänger av mig. Detta var tredje gången nu och det var bara bra att det gick lite dåligt för mig den här gången. För nu är det nog dags att lägga upp någon annan taktik, för det jag gör nu funkar uppenbarligen inte..Vad jag ska göra för att komma in i hans buffelhjärna vet jag inte för tillfället. Jag trodde ju det skulle hjälpa att jag inte lät honom komma fram till mig hur som helst osv. och det gjorde det ju. Men tydligen inte tillräckligt. Jag behöver komma på något sätt så att han verkligen slappnar av, frustar, sänker huvudet och underkastar sig, lämnar över allt ansvar till mig liksom. För han tycker ju att han själv är kungen!


Nej, nu gäller det att ta nya tag och komma på en ny strategi..

 
 
Ingen bild

Jenny Micha

5 maj 2011 09:59

Hejsan!
Det låter inte som en enkel match... men det klarar du säkert! Själv låter jag Per-Anders köra i hästarna innan jag börjar rida dom, hehe. Då blir det knappt någon utmaning ens, men det gör inget för jag har inte det tålamodet som krävs med unghästar... Kämpa på! Kram Jenny!

Louise Östergren Göransson

6 maj 2011 09:14

Tack! Min tanke var att köra in honom först, men i brist på sele så började jag sitta på honom. Vi har en hel del att jobba på innan jag börjar köra in honom också. Har förresten jobbat på Nyckelpigan ett antal gånger nu, och din Fanny är bara för go´ =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards