Direktlänk till inlägg 7 maj 2011

Nya tag!

Ja efter den tredje avkastningen var det dags att fundera på vad det är jag gör för fel.


Så idag tog jag hjälp av Maria (miaswing)! Man kan inte klara allt själv, hur gärna man än vill! Mias hjälp är verkligen ovärderlig, vi arbetar på samma sätt och gillar båda att utgå ifrån hästen, sen gillar båda också att reflektera och fundera kring problem eller positiva saker som dyker upp!


Hästarna går för övrigt i lilla skogshagen uppe vid det stora stallet, vilket de ska göra några dygn. Detta för att förhindra att Bella, som börjat känna av fånget, ska äta för mycket gräs. Vi testade att ha en munkorg på henne på lösdriften, men så fort vi tog av den vräkte hon i sig av det späda, stressade gräset = mycket socker = FÅNG!! Så detta får bli det bästa alternativet tills de andra pållarna behagar komma. Men ingen verkar ledsen för det, Lollo kliade ryggen mot ett träd, Bella åt av en buske och Pim sprang omkring och luktade på gamla bajsar ^^ Höet var också gott nu, när de inte hade så mycket gräs. Bra, så vi blir av med balarna.

 


Mia och jag tog med oss Pim och Bella till paddocken, medan mamma red ut en sväng på Lollo i skogen. Vi började prata om att jag nog måste reparera Pims och mitt förhållande, gå tillbaka till grundläggande saker för att få en avslappnad och undergiven häst. Och då menar jag INTE en kuvad häst, som många verkar tro, utan bara att han ska acceptera det jag gör med honom på ett avslappnat sätt. Jag har absolut inte gått för snabbt fram med honom, men jag vet att jag tänkt att han är ju så lättlärd, så varje gång han visat att han kunnat en ny sak har jag gått vidare. Utan att tänka på att han accepterade ju, men inte mer än så. Jag vill att han ska vara i det bästa tillståndet som överhuvudtaget går att vara i både kropp pch hjärna.


Föreställ dig att du är rädd för spindlar. Du har efter två träningstillfällen kommit så långt att du kan hålla den, du skakar inte längre, du kan andas, det är helt okej, men du är fortfarande osäker på det och inte övertygad!


Ungefär så är det för Pim - lätt att få honom att acceptera, men inte att övertyga!


Men idag gick det JÄTTEBRA! Den nya taktiken var alltså att gå tillbaka till det mest grundläggande - att ha fokus på mig och att lyssna på lättast möjliga signaler. Sedan belönade vi varje ansats till avslappning genom att lämna honom ifred och ibland med en godis, när han varit extra duktig. Han var verkligen duktig, reagerade på bara en fingervickning, ett byte av kroppshållning och tuggade mycket. Han sänkte huvudet flera gånger, inte så lågt och länge som jag vill, men en klar förbättring. Efter att vi växelvis arbetat med honom i en timma, sadlade jag och förberedde mig för att hoppa upp - när han fick ett ryck och hoppade iväg och bockade. Vad glad jag var att jag inte satt på! Maria arbetade honom lite till, denna gången med sadeln på, för uppenbarligen var han inte mentalt redo. Efter bara fem minuter efter utbrottet såg han ut så här fin:

 

Nu var han redo! Jag satte mig slutligen i sadeln efter att jag hoppat lite upp och ned vid sidan av och bara stått i stigbygeln. Checkade av att han kunde böja halsen in mot mitt ben (nödbroms) och sedan satte vi igång. Maria höll i linan och skickade ut honom på en volt. jag satt bara och åkte med. Efter bara 5 steg, sänkte han huvudet och tuggade, då hoppade jag av- godis-av med sadel och så släppte jag honom lös som belöning. För det är faktiskt bara det jag kräver av honom, finkillen!


Hela passet gick bra och nu är jag full av inspiration och motivation igen.


Imorgon ska jag till Senoren för att först ha lektion för Oscar på sin shetlandsponny och sedan för hans mamma, Therese på sin nya inhyrda islänning. Ska bli mycket spännande! Dessvärre verkar det inte som att unghästarna kommer i helgen, ägarna har i alla fall inte hört av sig..Staketet i sommarhagen är ju inte ens klart...hmm..

Trevlig kväll på er alla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards