Direktlänk till inlägg 14 maj 2011

PrinsPimmen

Idag var en bra dag! Nu kan jag äntligen slappna av igen efter det förgrymmade matteprovet, som ändå gick bra. Det kändes så i alla fall.


I torsdags var Emma här för att fixa fötterna på alla tre pållarna. Pim bråkade lite, men skötte sig hyfsat, fötterna hade växt mycket!

 

Igår släppte vi alla tre odjuren i den nyharvade paddocken så att de fick röra lite på sig. Jag ställde upp två hinder längs kanten som Pim hoppade självmant, varv på varv i full galopp. Haha, så härligt å se att han tyckte det var så roligt- till skillnad mot Lollo som inte ville vara i närheten av hindrena, och hon har varit hopphäst??

   

Och idag kom Maria (miaswing) för att hjälpa mig med Pim. Det börjar bli en trevlig lördagsvana. På vägen upp till paddocken frustade han flera gånger och tuggade mycket, jag kände att detta skulle bli ett bra arbetspass- Det blev det!

Maria började hoppa runt, sjunga lite och svinga med spöt samtidigt som hon cirkulerade runt Pim. Målet var att han skulle konventrera sig på det jag bad honom om, och att han skulle vara lugn. Varje gång han tittade på mig, slappnade av och gjorde det jag bad- slutade maria hoppa och han fick vila. Han var jätteduktig!


Efter att jag sadlat började jag kolla av om han tyckte det var okej att stigbyglarna hängde ovh slängde, var ett tag sedan jag gjorde det, och det var inte okej. Han blev upprörd och slängde sig åt sidan, men jag hade bundit fast ett rep i stigbygeln och kunde därigenom fortsätta dingla med den, trots att han försvann på avstånd. Så fort han stod still- slutade jag. En vinnande teknik, för efter en stund på båda sidor sänkte han huvudet och tuggade.

 

Näst på tur var att se om han var redo för mig på sin rygg, så vi fortsatte där vi slutade förra gången- hänga-hoppa av-sätta foten i stigbygeln-hoppa ner-hoppa upp-hoppa av. När han var trygg med det satt jag upp.

  Maria höll i linan och jag åkte med, men denna gång påverkade jag lite mer med styrningen och igångsättningar. Han var såå duktig och reagerade bara på min energi och mitt bäcken. Underbara, underbara häst. När vi testat lite styrning, halt och backning och han sänkte huvudet hoppade jag av och lät honom vila.

  Efter en stund hoppade jag upp igen och vi fortsatte, fortfarande var han jättelugn och lyhörd för vad som komma skall och efter nästa fina sänkning av halsen hoppade jag åter igen av, klädde av honom naken och så var han fri i paddocken ett tag. Han är så härlig!!

  Nu ikväll kom unghästarna Champis och Seven. Vi släppte bara ihop dem med Pim ikväll så de får bekanta sig först eftersom att Pim is the king! Det var en massa springande, lite skrikande och en spark annars var det lugnt. Pim käkade gräs och unghästarna sprang bort längst ner i hagen för att gömma sig för Pim. Damerna fick gå kvar på lösdriften, så släpper vi ihop allihopa imorgon. Skönt att de är på plats.

Trevlig kväll!

 
 
MiaSwing

MiaSwing

16 maj 2011 12:53

Så skönt att det gick bra med nya pållarna.
Och det är verkligen spännande att få vara med och leka med Pim. Han är för smart för mig ibland, men söt är han!

http://miaswing.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards