Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

Sol!

Sitter just nu ute på altanen och försöker få lite färg på min likbleka ben. Rastlös som jag är, måste jag ha något att göra så då får datorn stå ut med att bli stekt. Hade ingen rolig bok.


Det har äntligen lugnat sig lite i flocken, Pim har hävdat sin roll som flockledare och ungisarna verkar nöjda med det. De är dock fortfarende inte polare men de får hålla sig lite närmre nu än innan i alla fall. Fållan är också klar, så nu har det gått mycket lugnare till att ta ut en häst.


Igår kom Mia och vi tog med oss Lollo och Pim till paddocken. Stela tanten Lollo fick gå omkring lös där och pilla i sig lite ätbart, medan Pim fick arbeta. Planen var för dagen att arbeta med lite mer obstacles (typ hinder) i form av koner, tunnor, bommar m.m för att hålla Pims koncentration igång. Eftersom att han är en left-brain extrovert/introvert kan han bli lätt uttråkad och särsklit om man tjatar om samma saker. Vi ställde upp som en liten bana med hinder vi skulle ta oss igenom. Det började med sidepass över en bom, vidare till slalom mellan koner där jag skulle gå på lite längre avstånd vid hans bog, vidare till en tunna- där det var touch it med näsan- godis. Vidare till en åtta mellan koner och slutligen touch it med fötterna på en gammal kabelrulle.


Märktes att det var fredag eftermiddag, för både jag och Mia var jätteokoncentrerade och jag blev mest likgiltig medan mia blev vimsig. Pim skötte sig jättebra men oss tvåbeningar var det värre med. Jag gjorde i alla fall banan två gången sen fick mia testa en gång. Efter det testade vi att göra bakdel mot och påbörjade tricket yoga- när hästen lyfter sitt bakben och tar bak sitt huvud till bakbenet. Vi gjorde bara så att vi knackade med sticken på insidan av hans bakben och när han lyfte fick han beröm. Flytta baken mot var han jätteduktig med, bara vi gjorde rätt. SÅ häftigt å se att bara jag tog bort trycket från honom med min mage, så flyttade han sig, stod jag däremot med magen mot honom= tryck flyttade han sig bort, så verkligen något att bli medveten om å tänka på.


Snobben fick vila   

Visste ni förresten att jag älskar barbapapa

 

 
 
MiaSwing

MiaSwing

23 maj 2011 08:17

Underbar bild på dig o Barbafamiljen.
Tänker på fredagens övning och att hästarna verkligen är en spegel av oss. Och tänker att när jag tycker att det går som sämst - det är då jag lär mig som mest.
Tur att du var vaken när jag stod och var lika yvig som en solfjäder och viftade omkring.
Det märks när jag är trött i huvudet.

Ja - jag lärde mig väldigt mycket denna vackra eftermiddag!

Kramen
MiaFian

http://miaswing.blogg.se

Louise Östergren Göransson

23 maj 2011 10:08

Tack! Ja verkligen, då man måste tänka till ordentligt ju. Jag jobbar till 5 på fredag som jag trodde, så det blir ingen träning. Hovkursen är på lördag, söndag. Men vi kan höras nästa vecka =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards