Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

Hovkursen

Av Louise Östergren Göransson - 31 maj 2011 17:45

Okej, here we go. Tänker inte gå djupare in på vad metoden står för, vill ni ha mer info kan ni gå in här: hovvårdsförbundet


Jag vet att barfotametoden inte ses positivt överallt och att den inte är accepterad av så kallade "vanliga" hovslagare, snarare ses den där som djurplågeri. Men min erfarenhet av detta är enbart positivt. Visst kan hästarna bli ömma i hovarna på grus, men idag finns det så superbra boots man kan sätta på vid behov, så varför sätta på en järnsko när vi ändå bara rider hästen en timme om dagen?


Som så mycket annat vad gäller hästar, finns det tusen olika läror och så även med hovarna. Vi har nu haft Lollo verkad enligt denna metod i flera år och det har funkat super. Bella har blivit bättre i fötterna sedan vi använt oss av denna metod och jag slår vad om att hon hade varit död nu om vi satt på henne skor och verkat enligt den traditionella sättet. Nej detta är det mest naturliga och jag som strävar efter ett så naturligt förhållningssätt som möjligt till mina hästar, tycker detta är helt underbart. Nog om det, ta en titt på hemsidan för att få reda på mer.


På kursen som alltså var en fortsättningskurs, fick vi verka mycket för att lära oss teknikerna. Vill poängtera att det vi fick lära oss, får vi ENDAST göra på våra egna hästar och då emellan vår ordinarie hovverkare kommer och checkar av att vi gör rätt. Kursen gjorde oss inte behöriga att verka andra människors hästar och också inte att verka hästar med tillexempel fång, eftersom att den sortens hov kräver specialverkning.


Vi verkade på kadaverhovar, vilket var ganska äckligt först, men man vande sig vid både lukt och blod. Hovarna kom alltså från hästar som slaktats, hade varit rätt intressant att veta vad de slaktats för, eftersom att de flesta hovarna var förskräckliga! Både de med och utan skor. I och med att det var döda hovar, fick vi chans att skära för djupt ner, såga itu, testa tekniker - allt för att undersöka hur det fungerar och hur man inte ska göra. Detta var mycket bra! Maten var också gudomligt god och alla gick säkert upp 5 kilo var av kockens (mamma) goda käk. Allt som allt var det en mycket trevlig helg om än svettig och igår hade jag en träningsvärk som hette duga. Inte så konstigt efter att ha verkat 8 hovar, otränad som jag är.


Nu kommer en bildserie på några av de hovarna jag verkade, hur de såg ut innan och efter..så kolla och är det något ni undrar, kommentera eller maila till: louise_8900@hotmail.com

Varning för känsliga tittare!


Före:                               Efter:

          


    


    


    


Den sista hoven ni ser här ovan, hade en sko från början. När jag verkat färdigt testade jag att sätta på skon igen för att se om den passade, som ni ser så gjorde den INTE det. Denna hästen har alltså gått med en för stor sko.

 

Ikväll ska jag verka Pimmen, hoppas han står still.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Skapa flashcards