Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

26/ 6 -10 Liten rapport!

Av Louise Östergren Göransson - 27 juni 2010 14:13

VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG!


Idag har mamma och jag fixat staket till en hage med nytt bete. När vi var klara släppte vi hästarna där som genast började äta. En riktigt fin liten plätt med ängsbete, klöver, tistlar och nässlor. Utmärkt för tjockisar som våra =) Tanken är att de ska gå några timmar där på dagen och sedan tillbaka till skogshagen på kvällen/ natten för att de inte ska bli för feta.


Jag tycker absolut att hästen ska få ha lite hull på sommaren och käka gräs, men det är lika dåligt, som det är för oss människor, att bära runt på extra kilon. Vi har det problemet här att det inte finns några magra beten, utan allt bete som finns runt stallet är väldigt kraftigt vallsgräs. Inte bra för fånghästar. Så att flytta hästarna dagligen, får bli den bästa lösningen.


Lollo blir sakta bättre, hon haltar mindre, men är fortfarende öm och stel. Vår hovis har sagt att det beror på att hennes hovar har varit för långa och för att trakterna varit för höga. Detta har gjort att hovbenet har kommit för nära marken inuti tån. Ungefär som det blir hos en fånghäst. Så med rätt verkning, motion och några månader, så borde fötterna bli bra igen.


Så dagens motion för Lollo, och mig med för den delen, har blivit en timmes promenad. Först på asfalt och sedan in i skogen. Sedan stretchade jag henne och borstade lite extra. Detta kommer väl bli sommarens hästprogram är jag rädd. Kan visserligen vara trevligt, men nu på sommaren hade jag velat rida och hitta på en massa andra saker.


Ridelever har det inte blivit så mycket av, jag har tränat en som har sina hästar på sommarbete i vårt stall en gång. Vi tränade med hennes unghäst i longering. Att han ska lyssna på hennes kroppsspråk och att hon ska lära sig kommunicera med sitt kroppsspråk på rätt sätt. De var jätteduktiga och tillslut gick det att få runt Ebbe några varv utan överdrivna rörelser.


Min ridelev Frida får dessutom låna en av deras ponnisar, en b-ponny som heter Chaplin. Så tre gånger har vi jobbat med honom nu, en osäker ponny som inte kan så mycket och som har stått i ett år på grund av hälta. Än sålänge har vi gjort lite hantering från marken och grundläggande ridning med fokus på avslappning och snabba signaler. Det går snabbt framåt och båda är jätteduktiga =)


(Ska bli flitigare på att skriva här, har glömt bort det.)

Mvh den ena Lollo!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards