Direktlänk till inlägg 31 augusti 2010

Jippie!

Av Louise Östergren Göransson - 31 augusti 2010 20:59

Välkomna!!


Ja kära vänner, som rubriken lyder: välkomna till en ny termin med hästar.

Jag kan härmed förklara Bella som så pass frisk att hon är redo för ridelever igen, dock i skritt tills hon byggt upp kondition och muskler igen. (Så har du ett litet barn som inte väger allt för mycket som vill lära sig rida och ta hand om hästar under lugna pedagogiska former. Tveka inte att höra av dig! Info finns på sidan.)


Jag har även ett d-ponny sto till mitt förfogande, som klarar av vikt upp till 70. Och en längd på upp till ca. 165. En jättetrevlig ponny som är 23 år gammal, fräsch men har inte arbetats med på några år. Så nu i början blir det bara skritt och arbete under lugna former för att bygga upp muskler och kondition. Låter detta intressant. Hör av dig!


Lollo är dessvärre fortfarande halt, med många olika symptom och orsaker.

Varför? Jo:

Det hela började i början av sommaren att hon haltade mycket på vänster framben. Hon var svullen och veterinär+ hovverkaren sa att det berodde på överansträngning i leden. Hon ör ju trots allt 18 år och har arbetats ganska hårt som hopphäst/ridskolehäst, så det var inte så konstigt. Efter promenader, stretching och massage blev hon bättre så man kunde rida i skritt utan att hon visade något.

När vi trodde att hon var på bättringsvägen, började hon halta på fram igen. Denna gången på båda. Hon var inte svullen men ömmade väldigt och stapplade fram. Vi konstaterade att det var hennes hovar som krånglade pga. felverkning i många år. Så det var bara att börja om igen med promenader, stretching och massage+ bra hovvård såklart. Efter några månader började hennes hovar få en bättre form och hon var mycket piggare. NU tänkte jag, kan man komma igång ordentligt igen.

Det gjorde vi med, tills den dagen vi hittade henne med ett jättesvullet vänster bakben. Eftersom hon haft en gammal skada där, tänkte vi inte så mycket mer på det. Vi tog ut en tjej som använder sig av laser för att öka blodcirkulationen och efter 3 gånger blev det bättre, men inte bra. En dag skulle mamma kratsa hennes hovar som vi alltid gör och får då syn på någon metall i hennes stråle i hoven som hon börja dra i. Det var en 10 millimeters spik som hade kilat sig in vid ballen. AJAJAJ, inte konstigt stackars hästen haltat. Inte hade den synts heller, utan det var först när det regnat i flera dagar som hoven luckrades upp och spiken kom fram. 


Så nu har Lollo ett hål i hoven med en infektion och hovbölder. + Att hon är halt på höger fram igen eftersom att hon avlastat vänster bakben och därmed överansträngt höger fram. HÄNGER NI MED?


Jag hoppas verkligen såret läker och vi kan börja promenera igen i alla fall.

Så länge...hoppas vi ses! Du, jag och hästarna!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards