Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Flitig som en myra...

Av Louise Östergren Göransson - 14 januari 2011 17:23

är precis vad jag varit idag. Hm, ja inte flitig med matematiken som jag borde, men flitig med hästarna, definitivt. Har nyss kommit hem ifrån stallet och idag har jag tränat+ borstat alla hästarna.


Började med Bella, borstade och övade på den förbaskade ardennerflätan. Det är ju meningen att den ska följa hela mankammen, men jag får den bara att gå mer å mer neråt. Antar att jag inte drar åt ordentligt, vet hur det känns att vara håröm :P Blev ganska nöjd med resultatet ändå och gick ut på en liten promenad med mål att öva på styrningen på tömmar. Vi höll oss mellan maskinhallarna, där det var grusat och lagom med snö. Bellan var jätteduktig, tillslut gjorde vi både skänkelvikningar och snygga halter och avslutade med några galopper. Jag hann inte riktigt med så det var bara några galoppsprång. Nästa steg blir att sätta på en vagn och att överföra tygelhjälperna till träns och bett. Något som sker när snön försvunnit.

 

Nästa häst till träning fick bli Lollo. Vi begav oss till paddocken för lite gymnastisering från marken. Detta gör jag med en kapson, ett par tyglar och ett spö. Svårare än så är det inte och så roligt och nyttigt för stela tanter =) Vi höll oss på en volt och arbetade lite med att söka framåt- nedåt och att placera in bakbenen längre inunder kroppen, för att på så sätt öka samlingen, vikten på bakbenen. Hon var duktig, särskilt med tanke på att det var 3 decimeter snö på sina håll. Efter en stund, blev jag sugen på att rida, så jag hoppade upp och red tillbaka till stallet. I grymt mycket snö, haha, jag höll på att halka av flera gånger när Lollo klampade fram. Det slutade med en mycket anfådd Lollo och en Louise med ont i rumpan.

  Vår fina utsikt från paddocken!


Sist men definitivt inte minst, blev Pimmen som växt ur storlek full i grimmorna och har numer x-full!! :O Han har säkert växt på höjden med, men jag blir hemmablind. Han fick i alla fall komma in i stallet för en välbehövlig rykt! Lera och kardborrar bestod hans päls av idag. Fotträning blev det också och idag kunde jag verka bakfötterna!!!! Äntligen! Det var lite ryckigt, här och där, men han fick aldrig tillfälle att sätta ner dem och när han höll uppe dem länge, fick han så mycket kli och beröm att han gav tillbaka lite. Så nu har jag ett stort fint blåmärke på armen. (Han kliade alltså tillbaka, inte bet mig)

Åh, vad skönt det känns att det går att verka bakfötterna. De är aldrig verkade under, bara raspade i tån. På Söndag kommer Emma, hovisen och då hoppas jag han sköter sig. Vilket jag tror! Förresten, tack Annie för hjälpen med fötterna. Har faktiskt hjälpt mycket, trots bara en gång!


Nä, nu vill jag ha barmark så man kan komma igång ordentligt med träningen, både med sig själv och hästarna! Trevlig helg alla...

 

 
 
miaswing

miaswing

17 januari 2011 07:15

Men vad härligt att läsa att det går så himla bra med allihopa. Och lilla Bella kan jag tänka mig att hon var för snabb. Hon är kvickare än man kan tro det lilla livet. Och sååå söt.
Kram

http://miaswing.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards