Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Ponnyakuten

Av Louise Östergren Göransson - 17 januari 2011 10:37

Har nyss kollat på andra avsnittet av svt:s ponnyakuten och är minst sagt upprörd! Ponnyakuten handlar om barn och ungdomar som ska få hjälp med sina så kallade problemponnyer, b.la av Tobbe Larsson.(Vill bara påpeka att detta är MINA åsikter)


För det första tycker jag det är en jättebra ide´, även om Tobbe inte är en hästmänniska jag blir imponerad av, tycker han i alla fall att det är viktigt att arbeta ifrån marken, något jag håller med om. Sedan att han har lite lustiga sätt för att komma itu med problemen är en annan sak. Men programmet öppnar förhoppningsvis en ny dörr för alla som håller på med hästar, som är inkörda bara på ridningen.


Men jag ser det inte som att det är ponnyerna som har problem, utan att ryttarna är problemen! Det är ett starkt påstående, men det står jag för. Ryttarna gör ju inte felen medvetet, utan var har de lärt sig RIDA, jo på landets RIDskolor. När jag  tittade på avsnittet (2) så blev jag rädd. Hästar som springer på folk, stegrar sig, sparkar, bits m.m barn som trillar av, slängs in i staket, tappar kontrollen i snabb galopp, hänger runt halsen på ponnyn över ett hinder, hur mycket som helst! Alltså, jag hade aldrig, aldrig satt upp ett barn på en ponny som inte ens kan halt. Och jag hade aldrig låtit en ponny ha en ryttare som inte kan göra halt, än mindre leda hästen korrekt.Det verkar vara acceptabelt att ha en ponny som beter sig lite hur den vill, bara den kan hoppa högt eller ha bra gångarter. Likväl, verkar det vara acceptabelt för ryttarna att få ha en ponny, bara de kan rida i alla gångarter, hoppa lite och rida några dressyrövningar, typ skänkelvikning och rygga????


Landets ridskolor är under all kritik, visserligen heter de ridskolor och inte hästskolor, som jag anser att de bör heta och vara, men att inte ens lära sig hästens signaler och hur man ska svara på signalerna är skamligt. Har haft flera elever som ridit en eller flera terminer på ridskola som kan rida lätt, trava och galoppera. Men de kunde inte göra halt och de visste inte hur man styrde med vikthjälper. Vad beror detta på? Jag tror det beror på ett pressat samhälle med elever som inte är beredda att betala för att få *dutta* med hästarna på marken, utan de vill ju lära sig RIDA, inget annat. Jag tycker att det skulle vara krav att man lär sig hantera hästen på marken innen man sitter upp. Givetvis finns det undantag på människor som vill lära sig mer och sätta sig in i en djupare förståelse mellan hästar och människor. Men alla borde vilja det.


Annars tycker jag att man får syssla med något annat, varför inte motorcykel eller schackspel? De är döda föremål, till skillnad från en häst som är högst levande. Nä, en högre status på landets ridskolor med hantering av hästen och inte bara ridning är en vision att sträva mot!

 
 
miaswing

miaswing

17 januari 2011 13:21

Kan bara hålla med dig i allt du skriver. Har själv frågat mig länge, varför ridskolorna så envetet biter sig fast i gamla läror och obstinat undviker all utveckling. Inte alla, men de flesta tyvärr.
Du förtjänar en kram för dagens bloggsida!

http://miaswing.blogg.se

 
Ingen bild

Jimmy

17 januari 2011 16:04

Ett problem är nog att det inte finns så mycket tid i vårt sönderstressade samhälle. Man ska hinna med allt och som du säger så vill man rida när man betalt för det och inte "dutta" (lite osäker på vad du eg menar med det men jag tror vi tänker samma). Hur många hinner eg lära sig tyda hästens signaler? Hur många får lära sig vilka signaler de själva ger till hästen? Tror inte riktigt att de flesta tar sig tid till det heller. Hästar kräver engagerade ryttare som tar hästen på allvar. Kan man inte det får man nog göra som jag: sluta ;) I övrigt kan jag säga det att du verkar väldigt engagerad i ämnet! Det gör det nästan lite roligt för en utomstående som mig att läsa ;) Ha det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards