Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Pims träningsdagbok! 27/1 -11

Av Louise Östergren Göransson - 27 januari 2011 20:18

Ja, nu startar jag en ny kategori som kommer handla om Pims träning. Helt enkelt en träningsdagbok, om vad vi gör, hur vi gör och varför. Inte bara för att det är roligt och nyttigt att se tillbaka på vad vi gjort, utan även för att ge er lite inspiration. Ni kanske också har en unghäst, en häst som ska köras in, eller en sk. problemhäst, eller bara vill veta lite mer exakt hur jag arbetar med honom? Då är detta ett ypperligt tillfälle att få göra det.   


Först lite bakgrundsfakta:

Pim är alltså min häst, min första egna häst som jag köpt för alldeles egna sparade pengar. Tanken är att han ska bli min kör- och ridhäst och det viktigaste en bästa vän! Han heter egentligen Pärlrimm, är född 23 Juni 2008. Hans pappa är den döläckra godkända nordsvenska hingsten Isidor, som faktiskt finns här i Blekinge.

 

Och Pims mamma heter Pamelia, vars pappa är godkända hingsten Ene-blacken.

 

Som ni ser har alltså Pim fin stamtavla och är av rasen nordsvensk brukshäst.


Jag köpte Pimmen ifrån Orust och hämtade hem honom det lite roliga datumet 10-10-10. Då var han 2 år, nyligen kastrerad och inte alls mycket hanterad. Detta har medfört att han är lite "efter" i utvecklingen än om jag hade köpt en ettåring. Men det positiva med att han var lite hanterad, och sent kastrerad, var att han hade växt till sig ordentligt, fått muskler på ett naturligt sätt och fått leva vildhäst helt enkelt, vilket jag tror är jättebra för framtida hållbarhet. Dessutom var han "oförstörd" vilket lett till att jag kunnat lära honom mina principer med en gång. Det är mycket lättare för en häst, precis som med oss människor att lära in, än lära om!


Sedan han kom har vi utvecklats så enormt mycket. Vi har gått ifrån en matte som varit lite hispig, haft dåligt tålamod och ingen direkt kämparanda. Och en häst som inte litar på någon människa, varit nervös och trott han ska dö, inte kunnat förstå hur man ska äta ur en spann till ett par som är ganska samspelta efter endast 3 månader tillsammans! Jag kan inte riktigt fatta att det gått så snabbt som det faktiskt har gjort. Jag jämför hela tiden, med hur långsamt det gick när jag hade Basso, en ponny på foder för några år sedan. Jag hade honom i 1 och ett halvt år och där Pim och jag är nu, där var även Basso och jag i slutet av vår tid tillsammans. Jag tror det är kombinationen av en "oförstörd" häst och en klokare matte med lite mer känsla och kunskap i bagaget som gjort att det hittils gått så lätt med Pimmen.


Efter 3 månader med tillitsövningar och övningar där jag lärt mig hans kroppsspråk och han mitt, är vi nu vid nästa fas. Förberedelse för inkörning.


Här är mina mål med Pim för Vintern/våren -11:

  1. Fortsätta med promenader för miljövänjning, både med och utan sällskap.
  2. Fortsätta med seven games (klara level 1) och hantering ifrån marken (bla. foträning, visning) för att höja säkerheten och självkänslan
  3. Börja med grunderna i arbete vid hand.
  4. Börja vänja vid bett. (inför premiering)
  5. Börja tömköra med ledare.

I dessa 5 målen, ingår det mindre mål och steg på vägen för att uppnå målen. Detta för att det ska bli lättare att se resultat. Vill bara förtydliga att målen är bara något att eftersträva, om jag märker på Pim att han behöver paus eller att något inte går som det ska, så backar vi ett steg för att sedan återgå till målet. Mina viktigaste mål är ändå att han mår bra och att vi har roligt igenom allt vi gör!


Nu hoppas jag det är många som vill följa vår resa, för vi är ändå 2 i allt vi gör!

    

 
 
MiaSwing

MiaSwing

28 januari 2011 14:11

Härligt. Ser fram emot att följa er på resan.
Kramar

http://miaswing.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards