Direktlänk till inlägg 1 februari 2011

Pims träningsdagbok! 1/2-11

Av Louise Östergren Göransson - 1 februari 2011 17:04

Ganska många dagar sedan jag skrev om Pim och mig, men tänkte dra en sammanfattning av dagarna som gått sen sist jag skrev.


I Fredags var mamma och jag ute och gick med Pimmen och Lollo. Det gick bra, förutom att han var överpigg, men man får väl skylla sig själv när man skaffat ett energiknippe. Det var ju faktiskt därför jag köpte honom från början. Det som är så skönt är att det går att kontrollera hans energi och bus och göra något bra av det istället. Jag brukar använda mig av en lek/teknik som kallas falling leaf. Får beskriva det närmre någon annan dag. =) I alla fall lugnade han ner sig och jag vågade mig på att knyta ledrepet till tyglar och började gå vid bogen och övade lite styrning. Eftersom att vi redan övat detta ett antal gånger fast med ett rep, så gick det jättebra. Halterna var det lite si och så med, han ville vända sig mot mig varje gång men efter ett par gånger stod han rakt även i halterna.


I lördags blåste det full orkan så han fick vila.


Och i söndags när det var sådant underbart vårväder, verkade jag först lite fötter på honom och sedan lekte jag med honom i hagarna vid paddocken, där jag släpat fram lite tunnor, koner och ett hinder. Vi körde alla seven games och riktade in oss mycket på cirkling, porcupine av framdelen och sideways, då detta är något som behöver finslipas. Det gick superbra. Han är så nyfiken och arbetsvillig! Såå härligt med en levnadsglad häst. Tendenserna han förut hade, att bli jätteosäker så fort han inte förstår finns nästan inte alls kvar. Istället frågar han och försöker. Jag ger ju eftergift så fort han försöker göra det jag ber om och då, fattar han med en gång och står och tuggar och slickar en lång stund. Som belöning släppte jag honom lös, så han fick gå å käka det första gräset detta året. På kvällen släppte vi äntligen ut dem på lösdriften igen, där vi fixat staketet och satt dit ett aggregat! Så ALLA, HÅLL TUMMAR OCH TÅR ATT HAN HÅLLER SIG INNE NU!


Igår övade vi bara lite på att ha tömkörningsgjorden på och att gå iväg från flocken ca 10 minuter. Även att ställa upp sig korrekt och springa bredvid mig inför somrarnas premieringar/utställningar.


Och kolla vad vi gjorde idag:

              

Hela 50 minuter var vi ute!

Mamma började med att gå där framme och leda samtidigt som jag tömkörde. Men bara efter 10 minuter, knäppte hon av grimskaftet och det var som om vi inte gjort annat. Det gick lätt att styra, stanna och tillochmed backa och trava några steg. Antingen är jag grym på hästträning, Pim är grym eller  så är det en kombination av detta! Fatta att bara för 4 månader sedan, kunde jag inte ens få på honom grimman! Så häftig känsla, att han har ett så stort förtroende för mig och jag för honom. Obeskrivlig känsla! Så stolt är jag idag, vart ska denna resa sluta egentligen? Det får ni veta om ni fortsätter följa oss.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards