Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

14 Februari 2011

Av Louise Östergren Göransson - 14 februari 2011 19:18

Har inte hänt allt för spektakulära saker i pims träning som är värt att skriva här, därför ingen uppdatering i hans dagbok. Men han har fått en hålvägg i vänster framhov, vilket lett till att han haltat.


Emma (Hovvårdaren) var här i onsdags och vi stod ute i den sköna solen. Pim skötte sig perfekt. Det tog bara en halvtimme för Emma att verka alla fötterna ordentligt. Underbart! Träningen har gett resultat. Emma verkade ner den sidan där hålet är för att han inte ska belasta mer där än nödvändigt. Jag rengör hålet med äppelcidervinäger och stoppar ner bomullstussar för att det inte ska komma ner grus och smuts.  


Jag har gått med honom en timme varje dag på hårt underlag, som vi fick order om. Inget mig emot då vi passat på att tömköra, öva uppställning inför utställningar och övat på att vara borta ifrån flocken. Han har skött sig perfekt även då, eller som Maria skrev, jag har skött mig perfekt för att få honom att sköta sig perfekt. Det är ju faktiskt så det är, gör jag bara rätt med mitt kroppsspråk och har timing med eftergift och beröm, så går allt så lätt.


Idag var vi ute och gick med mamma/Lollo och Linnea/Bella. Vi tog oss till en stor hage, där det brukar gå kossor om sommaren. Då släppte jag honom och Linnea gjorde likadant med Bella för att de skulle få röra lite på sig. Båda satte genast av i både trav och galopp och jag kunde knappt se att han haltade. Sköönt!


När han var färdig med att springa, började jag testa om jag kunde få lite kontakt med honom, så jag började lugnt och försiktigt att följa efter honom. Och varje gång han stannade, riktade ett öra mot mig, eller tittade på mig, stannade jag och började backa för att bjuda in honom. På detta sätt låter man hästen tro att han kontrollerar mig till att stanna genom att titta på mig. Mycket effektivt för att t.ex ta hästen i hagen. (Catching game) Om hästen ignorerar inbjudningen och fortsätter gå, som pim gjorde några gånger, är det bara att fortsätta gå efter. Det gäller att hålla sig på lite avstånd och i position snett bakom, så att hästen kan se dig. Hästen har ju på grund av placeringen av ögonen ett blint synfält på ryggen och precis bakom rumpan. Man vill inte överraska eller skrämma hästen, bara irritera den lite genom att finnas som en svans hela tiden.


Tillslut tröttnade Pimmen på att inte få vara ifred så när jag än en gång bjöd in honom, genom att backa och huka lite, kom han glatt fram med raska steg. Efter lite mys och gräsätning som belöning ville jag se om han var redo att följa mig. Det var han, vi både hoppade över stockar, travade och gick runt träd. Alldeles löst!   Det kunde knappast blivit bättre så här på alla hjärtans dag.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards