Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

<3

Av Louise Östergren Göransson - 17 februari 2011 20:21

I löööve my horse!   


Ikväll var han helt underbar! Har övat bara några gånger på att han ska sidepassa mot stenmurar,  som förberedelse för uppsittning.


Första gången övade vi bara på att jag stod brevid honom på ena sidan och stenmuren var på andra. Jag hade ett jämnt tryck med sticken på hans bakdel. Så fort han flyttade ett steg mot stenmuren= eftergift+godis. Repetition av detta från båda sidor och på olika ställen utmed vägen.


Nästa gång fortsatte vi med samma procedur men la till att jag stod lite snett framför honom och höll upp sticken mot hela hans sida, jag nuddar alltså honom inte. När han gjorde rätt= beröm.


Tredje gången, alltså idag hoppade jag upp på stenmuren, stod vid hans bog och tog sticken under halsen utmed hans sida, utan att nudda, och hela han flyttar sig så lätt och fint i sidepass (typ skänkelvikning stillastående) mot mig och stenmuren. Detta dessutom på hans högra sida, den han alltid varit mer skeptisk att ha saker på. =D Jag står där och klappar på hans rygg och sakta tar jag mitt ben och tar upp det på ryggen och tar tillbaka det igen. Efter en stund lägger jag magen mot hans rygg och står där en stund, fortfarande med fötterna på stenmuren. Jag slutar går fram till ett nytt ställe på stenmuren. Gör om allt, men nu går det mycket snabbare och vips så hänger jag på honom!!! Ingen medhjälpare som håller i grimskaftet, ingen sadel, pinsamt nog ingen hjälm (!) Jag håller inte ens repet sträckt eller har tyglar. Det bara hänger över hans manke! Underbara, underbara häst!


Idag är han dyyyyr och jag är glaaad!


(Vill bara tillägga att mamma var med på behörigt avstånd om något skulle hända och att jag aldrig skulle gjort detta om jag inte var säker på att han var väl förberedd mentalt)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards