Direktlänk till inlägg 24 april 2011

Släpp hästarna loss det är vår..

Av Louise Östergren Göransson - 24 april 2011 21:19

..har vi inte riktigt gjort, men däremot har jag varit på en härlig skogsrunda med Lollo och Annie/Mirabella (även kallad Bella) idag.

 

Jag och Lollo började ridturen med att möta upp dem när de kom ifrån möcklö. Vi hade först tänkt rida ute på Lillö i en kohage, men då den sura bonden som äger marken plöjde på en åker intill, gav vi upp det. Annie kom istället med den briljanta iden att rida bort mot mitt, så det gjorde vi. Lollo var på ett härligt humör, förutom de bakåtstrukna öronen mot Bella lite då och då, så skrittade hon på friskt framåt.

 

Det var så mysigt att kunna rida jämsides i skogen, med varma solstrålar på en och babbla om ditt och datt. Det som inte var mysigt var att jag red barbacka och efter ridturen som tog 2 timmar   var jag helt genomsvett i rumpan. Inte för att jag svettades utan för att Lollo svettades. Dessutom hade jag nog halva hennes päls fastsvettad på mina ridbrallor. Så nu vet jag varför man har sadel - för att inte bli svettig i baken. 


Det blev till och med en liten kort galopp och gamla tanten tog i för kung och fosterland. Vi mötte mycket trevligt längs vägen, Dahls hästar som var överlyckliga av att få komma ut på sommarbete, två ekipage från Säby och tre st trevliga grannar som ville klappa på våra söta djur. När vi var tillbaka var Lollo duktigt svettig så jag spolade av henne och passade på att träna Pim för slangen. Tveksamt först sa han, men sen gick det bra.


Vi passade också på att träna lite ensamma i paddocken, Pimmen och jag, när Lollo var i hagen. Vi övade på att han ska hålla avståndet ifrån mig och att jag inte ska kladda på honom i tid och otid. Det är ju såå svårt, jag vill kela med min gullegris och han vill ha godis av mig och hålla sitt huvud på min axel= mycket dominant hingstbeteende, fyy! Men jag tog mig i kragen och skickade ut honom på en volt runt mig- målet var att han inte skulle komma in så fort jag slutade driva och att han inte skulle komma in med dålig attityd när jag sedan bjöd in honom.


Det gick hyfsat, han hade ändå väldigt bra fokus på mig trots att grannen bredvid paddocken hade barnkalas och att Lollo var utom synvinkeln. Några gnäggningar blev det, men inget spring- så bra! Det går framåt. Måste hålla på så här ett tag att han inte får komma utan att jag bjuder in honom, eftersom att han kommit in en trotsålder. Men det ska det nog gå att få bort så småningom.


Imorgon ska jag till Senoren för att ha ridlektion och senare under dagen ska jag till en man i Fågelmara och fynda körgrejer. Håll tummarna att jag hittar en sele som passar Pim!

 
 
Ingen bild

Annie

25 april 2011 09:57

Vi hade också jättekul. :) Bella ser dock lite skeptisk ut på den bilden, haha.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards