Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Myt nummer 3

Har ni hört någon säga om hästen att - Det där gör han bara för att jäklas! Eller - Han/hon är ju så korkad! Eller har du kanske sagt det själv?


Det finns mycket skit rent ut sagt i hästvärlden, där man förmänskligar hästen t.ex med täcken, hästen ska sova på natten, äta tre gånger per dag m.m m.m Att dessutom uttrycka sig på detta minst sagt mänskliga sätt till hästen är inget annat än idiotiskt! Hästen gör absolut INGENTING för att jäklas eller för att den är korkad, antagligen är den bara missförstådd.


Tar ett skräckexempel som jag såg på en hopptävling här i krokarna för några år sedan:

Ryttaren och hästen hade ingen som helst kontroll inne på banan, de kom in fel på alla hindrena- hästen rev såklart. Ryttaren slet förbrilt i tyglarna för att på något sätt sakta ner farten, samtidigt som hon sparkade den i sidorna med sporrarna för att den skulle ta rätt väg. När de ridit klart banan med alla hinder nedrivna, gav ryttarinnan hästen en klatch med spöet på bogen och sa " - Han är så jävla korkad, han gör det bara för att jäklas. "


Vad tror ni, gjorde hästen det för att jäklas? Det är väl klart att hästen ska hoppa hindrena och inte springa rätt in i dem! Oavsett hur vägarna fram till hindrena såg ut, han var ju en hopphäst, säkert dyr, han ska klara det, eller? Lägg in i anteckningarna att ryttaren hade ett för långt pessoabett i munnen, en felanpassad sadel som låg på bogarna så att ryttarinnan blev satt i stolsits, hästen hade hjorthals = sänkt rygg och var dessutom felskodd med långa tår och understuckna trakter så att han nästan trampade igenom på haserna.


Min uppfattning är att hästen inte kan jäklas. Den lever i nuet och forskning visar att den inte kan planera inför framtiden. Och vad vinner hästen på att jäklas, i detta exemplet vinner den inget mer än att få bommarna på frambenen. "Oh, ja det vill jag gärna ha bara jag får jäklas." Om nu hästen kan jäklas, säger jag bara- HAHAHA, rätt åt er alla hästägare som inte tar reda på orsaken. Tänk på alla de hästar som blir illa behandlade men som lugnt traskar på och gör det människan ber dem, varför jäklas inte de då?


Min erfarenhet om så kallade problemhästar är att de antingen: har ont, har fel utrustning eller är missförstådd. Den kanske inte förstår, ser ingen anledning till varför den ska göra det den blir tillsagd eller så är den missnöjd med hur den bor.

Så nästa gång din häst gör något du inte vill, kalla den inte korkad - ta reda på varför den gör som den gör. Det är hästen värd efter att vi håller den i fångenskap!

Det är faktiskt vi som håller hästen för vår vinning och för vår skull, knappast för hästens skull.

 

 
 
Ingen bild

Janita

24 maj 2011 11:36

Helt rätt!

 
MiaSwing

MiaSwing

27 maj 2011 14:57

Jäkla bra rytet. Håller med fullständigt och RYTER MED DIG!

http://miaswing.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Östergren Göransson - 17 oktober 2011 15:08

Har nu efter en tid bestämt mig för att lämna denna bloggen, men var lugna, nu ska jag fortsätta här istället- loloiis.blogspot.com   Har länge känt och också nämnt att inriktningen har ändrats på denna bloggen, från att vara en faktablogg till a...

Av Louise Östergren Göransson - 8 oktober 2011 17:06

8 oktober 2011 är från med nu ett datum att lägga på minnet.   Idag klarade finaste PrinsPimmen och jag hela Level 1 online, i parellis natural horsemanship program. Läs mer om det här: parelli.com   Kollade samtidigt lite på vad som krävs för...

Av Louise Östergren Göransson - 6 oktober 2011 11:57

Så coolt!

Av Louise Östergren Göransson - 2 oktober 2011 20:00

med två galna prinsar i stallet igår, sen var det också lite sol, stubbåker, gammal tant och skadad ridsugen tjej med en kamera. Avgör själva vem som är vem                            Pim fick vara lös på fälten och sprang hit och dit...

Av Louise Östergren Göransson - 30 september 2011 18:36

..står glädjens flagg i topp..gick jag omkring och sjöng i hästhagen ikväll.   Trotsade min förkylning som fortfarende sitter i och haltade iväg till stallet, för benet gör förbannat ont än. Tänkte att nu SKA jag göra något med Pimmen, har ju haf...

Ovido - Quiz & Flashcards